۱۳۹۲ مهر ۴, پنجشنبه

تولد 68 سالگی باشگاه تاج ؛ یاد آور تحوّل بزرگی در ورزش ایران

تولد 68 سالگی باشگاه تاج ؛ یاد آور تحوّل بزرگی در ورزش ایران

چهارم مهرماه یاد آور تحوّل بزرگی در ورزش ایران است. در چهارم مهر ماه سال ١٣٢۴ یعنی شصت و هشت سال پیش با همت ستوان یکم (سپهبد بعدی) پرویز خسروانی قهرمان دوچرخه سواری وقت کشور « باشگاه دوچرخه سواران» پایه گذاری شد. استقبال بیش از حد ورزشکاران و ورزش دوستان از این باشگاه باعث گردید تا مدتی بعد با تغییر نام به « تاج » و سپس « سازمان ورزشی و فرهنگی تاج » به صورت بزرگترین سازمان ورزشی و فرهنگی آسیا در آید.
از سال ۱۳۳۲ « سازمان ورزشی و فرهنگی تاج » فعالیت خود را در سراسر کشور گسترش داد و شعباتی در بیشتر شهرها، دایر کرد.
قبل از انقلاب « سازمان ورزشی و فرهنگی تاج » دارای ۵ باشگاه در تهران و ۶۶ باشگاه در شهرستان ها و ۲ باشگاه در خارج از کشور ( ترکیه و قطر ) بود.
شصت و هشت سالگی باشگاه تاج استقلال فعلی،فقط یک تولد ساده نیست، بسیار فراتر از این حرفهاست و ریشه در فوتبال ایران دارد.




این باشگاه را به خوبی می شناسیم و با زیر و رو شدن آن و تغییر نام دادن سه گانه آن آشنایم . از خیابان سوم اسفند در چهار دیواری بسیار محقر ، در زمین گشادو وسیعی در خیابان ایرانشهر و بعد در سازمان فرهنگی و ورزشی تاج در خیابان بهارستان .
باشگاه دوچرخه سواران با پا در میانی پرویز عمو اوغلی ، صاحب تیم فوتبال  حاضر و آماده ، نادر شد و در گروه دوم حضور یافت و پس از آن سرباز ، نام گرفت و به گروه اول راه پیدا کرد. در این تیم مردان بزرگی توپ زدند ، از جمله ، شادروان مهندس جاودان که در حادثه تونل کندوان از بین رفت ،  برادران مسعود نیا ، شادروان علی دانایی فر ، سید آقا جلایی ،  تفرشی و چند تن دیگر . پس از گذشت زمان کوتاهی این گروه از باشگاه دوچرخه سواران جدا شدند و نسلی دیگر آمد .
تاج ، نام تازه برگزیده شد و آرزو ها رو به تحقق نهاد و در زمینه  همه ورزش ها ، کشتی ، مشت زنی ،وزنه برداری ، تنیس ، شنا و غیره فعال شد . تیم فوتبال این سازمان فرهنگی و ورزشی، نخستین تیم فوتبال ایرانی است که در فروردین سال ۱۳۴۹، با پیروزی (دو بر یک) بر «هاپوئل» اسراییل، جام قهرمانی فوتبال باشگاه‏های آسیا را به‏دست آوردو همچنین نخستین قهرمان باشگاه‏های ایران در لیگ تخت‏جمشید شد.





در زمینه مالی از بودجه دولتی به روشی درست تغذیه شد و صاحب دو استادیوم در شمال و جنوب تهران و همینطور یک کلوپ تنیس که در خاور میانه ، بی نظیر بود. برای همین بدون شک الگوی بسیار مناسبی برای فوتبال امروز ایران می تواند باشد که اگر قرار هست که دولت به باشگاه ها کمک کند ، باید این کمک برای امکانات باشگاهی باشد ، نه پول دادن برای خرید بازیکن که این روزها در فوتبال ایران رواج دارد و باعث فساد در فوتبال ایران شده است.
اگر در فوتبال امروز انگلستان ، باشگاه منچستر یونایتد این افتخار را دارد ، که آلگس فرگوسن  پرتداوم ترین مربی این تیم می باشد ! این رکورد در ایران و در باشگاه تاج بوده و علی دانایی فر بیست و سه سال مربی این تیم بوده و این افتخار فوتبال ایران هست!
چهل و پنج سال پیش، رئیس وقت این باشگاه ، تیمسار پرویز خسروانی ،  می گفت : فقط مربی خارجی برای  تیم فوتبال تاج .......
از دل این تفکر ، بازیکنانی در این باشگاه پرورش پیدا کردند که توانستند ، بهترین های تیم ملی فوتبال ایران شوند!...
پایه و اساس موفقیت فوتبال ایران در گذشته ، فقط به خاطر روش و مدیریت درست در باشگاه ها بوده است ، چهار عنوان قهرمانی در رده جوانان ، برنده سه دوره قهرمانی جام ملتهای آسیا ، رفتن به المپیک مونترال و تنها نماینده آسیا و اقیانوسیه در جام جهانی آرژانتین ، اقتخاراتی هست که بعد از انقلاب هنوز نصیب فوتبال ما نشده است !
در بعد از انقلاب ، انحلال این باشگاه سر لوحه کار کلیه سرپرستان تربیت بدنی و روسای فدارسیون فوتبال بعد از انقلاب قرار داشت و به همین منظور تاسیسات و امکانات این باشگاه بین تربیت بدنی مناطق تقسیم شد ، تا استقلال حتی اتاقی برای امور اداری و زمینی برای تمرین نداشته باشد و این عمل تا جایی پیش رفت که یکی از روسای ورزش می گفت : مگر استادیوم امجدیه تیم دارد که  استقلال داشته باشد!

نکته جالب در مورد چهارم مهر تولد باشگاه تاج ، مصادف هست با تولد بنیانگذار این باشگاه ، پرویز خسروانی که در لندن زندگی میکند و امسال 91 ساله می شود. برایش آرزوی سلامتی و طول عمر بیشتر دارم.........امیر برادران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر