۱۳۹۲ آذر ۵, سه‌شنبه

روز های روشن ، پرافتخارترین دوران فوتبال ایران!

روز های روشن ...پرافتخارترین دوران فوتبال ایران





به این چهره های درخشان و پر نشاط بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 1978 آرژانتین نگاه کنید تا با تماشای صورت های دلنیشین و پر از غرور در یابیم که  در آن روز های روشن چه حال و هوای خوشی داشتیم در این تصویر به یادگار از روشن ترین روزهای فوتبال ایران می توان گفت که تنها حضور خواهر پادشاه معنا و مفهومی ندارد و دیگران جملگی در ترسیم بهترین و بزرگترین دوران فوتبال سرزمین ما یک به یک نقشی شایسته و ارزشمند داشته اند  و امروز در جمهوری اسلامی به چه سر نوشت درد ناک و پر از تباهی گرفتار شده ایم و همین تصویر به تنهایی به نسل امروز ایران به خوبی نشان میدهد که پیش از انقلاب سیاه اسلامی در چه شرایط درخشانی نه تنها در فوتبال  که در سراسر زمینه های دیگر اجتماعی در راه رشد و شکوفایی گام بر می داشتیم و هزار تاسف که جمهوری اسلامی همه چیز را به نابودی کشاند و دیگر نه اخلافی و نه شخصیتی در هیچ کجای آن سر زمین همیشه افسرده به چشم نمی آید !!!!
پايه هاي مديريت در فوتبال ايران، طي سال هاي 46 تا 51 با مديريت مصطفي مکري تقويت شد، کامبيز آتاباي فدراسيوني را تحويل گرفت که دوبار در جام ملت هاي آسيا قهرمان شده و صعود به المپيک 1972 مونيخ و قهرماني باشگاه تاج  در مسابقات جام باشگاه هاي آسيا را در کارنامه خود داشت،    
    
    
از حيث تشکيلات دوران مديريت کامبيز آتاباي برجسته ترين دوران مديريت فوتبال ايران بود !
در بدنه مدیریت فدارسیون فوتبال چهرهایی چون هوشنگ دیده بان به عنوان دبیر فدارسیون و بیژن متعمدی رئیس هیت فوتبال تهران و همینطور شرایط سیاسی ،فرهنگی ،اجتماعی و اقتصادی کشور در آن زمان  باعث شد که فوتبال  ايران به واقع تبديل به قدرت بلامنازع قاره درآمد. در هر ميداني قهرمان آسيا بوديم، ، جوانان ما در آسيا شماره يك بودند. در آستانه فتح كرسي رياست AFC بوديم وقرار بود که مقر کنفدارسیون فوتبال آسیا در تهران باشد...... کميته هاي مختلف فدراسيون در دوران او هماهنگ و منسجم عمل کرد. فوتبال ملي، صاحب سازمان مشخص و منحصر به فردي شد. ليگ فوتبال ايران تحت عنوان تخت جمشيد در دوران مديريت او فعاليت خود را آغاز کرد و تا قبل از انقلاب شش دوره مسابقه معظم و باکيفيت داشت. تقويم فوتبال ايران در اين دوران براي اولين بار به شکلي منسجم و کاملاً معقول تدوين و تحرير شد، کلاس هاي بسيار آموزش مربيگري و داوري در سطح ايران تشکيل شد. با انتشار کتاب سال فوتبال توسط فدراسيون، يک گام به داشتن فوتبالي با حساب و کتاب نزديک شديم و خلاصه اينکه فوتبال ملي ما در دوران مديريت آتاباي بهترين دوران تاريخ خود را سپري کرد.



    

    
در آن زمان فدراسيون فوتبال اقدام به استفاده از فرانک اوفارل سرمربي ايرلندي تيم فوتبال منچستريونايتد( نه دستیار ) در راس هرم فني تيم ملي کرد او از کشوری میآمد که تقویم فوتبال داشت و این باعث شد که فوتبال ما نظم بیشتری بگیرید در همين سال با حضور حشمت مهاجراني به عنوان سرمربي تيم ملي جوانان براي اولين بار قهرمان آسيا شديم و این قهرمانی بطور مداوم تا پیش از انقلاب اسلامی همواره ادامه داشت! حشمت مهاجراني قبل از آن هم دستیار جورج اسکینر انگلیسی در تیم ملی جوانان بود و در واقع با آمدن فرانک اوفارل مربیان دیگری هم چون حسن حبیبی،اصغر شرفی،صالح نیا و حشمت مهاجرانی در کنار بسیار آموختند و در نهایت تیم ملی فوتبال در حالیکه سهمیه کل آسیا و اقیانوسیه فقط یک تیم بود موفق شد با مربی ایرانی در جام جهانی 1978 آرژانتین حضور داشته باشد! رفتن به جام جهانی یک اتفاق نبود، نتیجه کار و برنامه ریزی درست در فوتبال بود!
مسابقات قهرمانی جوانان سراسر کشور یکی از اقدامات مهم آن زمان بود که باعث شد استعدادهای بسیاری چون حسن روشن از تهران، ابراهیم قاسم پور و حسن نظری از آبادان،مجید سلیم پور و علیرضا قشقائیان از شیراز و ......کشف شوند.




آنان که در گذر زمان مو را سپید کردند و چند دهه را پشت سر گذاشتند، بخوبی به یاد دارند که فوتبال ایران پیش از حاکمیت جمهوری اسلامی دارای چه حال و هوای پاک و دلنشینی بود.
 در آن روز های روشن که بزرگترین و بهترین افتخارات فوتبال ایران به دست مردانی عاشق و محترم رقم خورد!
.

اما امروز از در و دیوار فوتبال فاسد موجود در جمهوری اسلامی  هم چون همه جای دیگر رگبار توهین و بی حرمتی می بارد و هیچکس در این بساط سراسر آلوده نمی تواند محترم باقی بماند .....امیر برادران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر