دهه چهل فوتبال ایران ، دهه عزیز اصلی !
تا آغاز دهه چهل می توان گفت که فوتبال ایران هنوز به رشد و
پیشرفت قابل توجه و چشمگیر نرسیده بود و از همین روی با افتخار و مقامی در منطقه و
آسیا همراه نشده بود .
دهه چهل اما برای فوتبال ملی ایران آغازگر شکل و شمایلی تازه
و به نوعی شروعی بود برای پیروزیها و قهرمانی منطقه ای و آسیایی که گویای حضور
نسلی تازه با توانایی های بیشتر در فوتبال ما بود.
در این فصل تازه بازیکنانی ظهور کردند که هر کدام توانستند
نقشی خوش بیافریند و باعث رونق و استقبال روزافزون در نزد تماشاگران شوند و کاری
کنند که ورزشگاه امجدیه برای تهران کوچک به نظر برسد.
در جمع این نسل متمایز با نسل های عزیز اصلی به عنوان
دروازه بان از حرکات و واکنش های تازه ای برخودار بود که پیش از او دروازه
بان در فوتبال ایران کمتر دست به چنین
حرکاتی میزد .
عزیز اصلی به لطف آمادگی بدنی فوق العاده که بر آمده از
ورزش های دیگر مثل کشتی کج در زمان خود آنچنان بی باک و جسوررانه برای مهار توپ شیرجه میزد که براستی در پاره ای
اوقات انگار که یک حرکت نمایشی است و همین باعث آن بود که شور و نشاطی فراتر از
معمول به تماشاگران دست بدهد . ضمن آنکه عزیز اصلی بر خلاف گذشتگان براحتی از
چارچوپ دروازه بیرون میامد و در سراسر محوطه جریمه و یا به قول ما ایرانی ها هیجده قدم ابراز وجود می کرد و به مقابله با
مهاجمان حریف می پرداخت.
پیش از اصلی اغلب دروازه بان فوتبال در ایران هنر چندانی
برای بازی با پا نداشتند و حتی بسیاری از دروازه بان از ضربه با پا ترس و دلهره
داشتند . اصلی اما با این ویزگی عمومی دروازه بان ایرانی و حتی جهانی بیگانه بود و
براحتی می توانست حتی به عنوان یک مهاجم نیز بازی کند و می توان گفت که اصلی
اغازگر نسلی از دروازه بانان ایرانی بود که فوتبال هم بازی می کردند .
قدرت و شجاعت اصلی در دروازه بانی مثال زدنی بود تا آنجا که
او را خیلی زود ملی پوش فوتبال ایران کرد و دهه چهل را می توان دهه عزیز اصلی
نامید و این دروازه بان شجاع برای
پنج ، شش سال یکه تاز بود و به قول معروف
فیکس تیم ملی .
فوتبال ملی ایران در پنجاه سال گذشته سه دروازه بان بزرگ و
متمایز داشته است که واولین ان عزیز اصلی است و ویژگی او جسارت و نترس بودنش در
رویارویی با حریفان .
پس از اصلی ناصر خان حجازی در فوتبال ایران چهره نمود که
این دروازه بان با کلاس بر خلاف اصلی بیش از هر چیز از هوش و اندیشه بازی خوانی اش
استفاده می کرد و نشان میداد که برای حفظ دروازه اول به تفکر تکیه میکند و در صورت
نیاز به شیرجه یا پرش آنچنانی.
دیگر دروازبان بزرگ تاریخ فوتبال احمد رضا عابدزاده است که
به نظر ما گلری او امیخته ای از اصلی و حجازی را به تماشا می گذاشت تا او را مثل
زنده یادها اصلی و حجازی با جلوه ای متفاوت با دیگران همراه سازد و این سه بزرگ
برای همیشه به عنوان دروازبان های مطرح در ذهن و خاطر دوستدران فوتبال ایران
ماندگار بمانند.
در گذشت عزیز اصلی را به خانواده گرامی ایشان و اهالی ورزش
ایران تسلیت می گویم و افتخارافرینی او را
برای فوتبال ان سرزمین پاس میداریم .
روانش شاد ، یادش پاینده.....امیر برادران
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر