۱۳۹۴ اردیبهشت ۱۴, دوشنبه

دهه چهل فوتبال ایران ، دهه عزیز اصلی !

دهه چهل فوتبال ایران ، دهه عزیز اصلی !

تا آغاز دهه چهل می توان گفت که فوتبال ایران هنوز به رشد و پیشرفت قابل توجه و چشمگیر نرسیده بود و از همین روی با افتخار و مقامی در منطقه و آسیا همراه نشده بود .
دهه چهل اما برای فوتبال ملی ایران آغازگر شکل و شمایلی تازه و به نوعی شروعی بود برای پیروزیها و قهرمانی منطقه ای و آسیایی که گویای حضور نسلی تازه با توانایی های بیشتر در فوتبال ما بود.





در این فصل تازه بازیکنانی ظهور کردند که هر کدام توانستند نقشی خوش بیافریند و باعث رونق و استقبال روزافزون در نزد تماشاگران شوند و کاری کنند که ورزشگاه امجدیه برای تهران کوچک به نظر برسد.
در جمع این نسل متمایز با نسل های عزیز اصلی به عنوان دروازه بان از حرکات و واکنش های تازه ای برخودار بود که پیش از او دروازه بان  در فوتبال ایران کمتر دست به چنین حرکاتی میزد .
عزیز اصلی به لطف آمادگی بدنی فوق العاده که بر آمده از ورزش های دیگر مثل کشتی کج در زمان خود آنچنان بی باک و جسوررانه  برای مهار توپ شیرجه میزد که براستی در پاره ای اوقات انگار که یک حرکت نمایشی است و همین باعث آن بود که شور و نشاطی فراتر از معمول به تماشاگران دست بدهد . ضمن آنکه عزیز اصلی بر خلاف گذشتگان براحتی از چارچوپ دروازه بیرون میامد و در سراسر محوطه جریمه و یا به قول ما ایرانی ها  هیجده قدم ابراز وجود می کرد و به مقابله با مهاجمان حریف می پرداخت.





پیش از اصلی اغلب دروازه بان فوتبال در ایران هنر چندانی برای بازی با پا نداشتند و حتی بسیاری از دروازه بان از ضربه با پا ترس و دلهره داشتند . اصلی اما با این ویزگی عمومی دروازه بان ایرانی و حتی جهانی بیگانه بود و براحتی می توانست حتی به عنوان یک مهاجم نیز بازی کند و می توان گفت که اصلی اغازگر نسلی از دروازه بانان ایرانی بود که فوتبال هم بازی می کردند .
قدرت و شجاعت اصلی در دروازه بانی مثال زدنی بود تا آنجا که او را خیلی زود ملی پوش فوتبال ایران کرد و دهه چهل را می توان دهه عزیز اصلی نامید و این دروازه بان شجاع  برای پنج  ، شش سال یکه تاز بود و به قول معروف فیکس تیم ملی .
فوتبال ملی ایران در پنجاه سال گذشته سه دروازه بان بزرگ و متمایز داشته است که واولین ان عزیز اصلی است و ویژگی او جسارت و نترس بودنش در رویارویی با حریفان .




پس از اصلی ناصر خان حجازی در فوتبال ایران چهره نمود که این دروازه بان با کلاس بر خلاف اصلی بیش از هر چیز از هوش و اندیشه بازی خوانی اش استفاده می کرد و نشان میداد که برای حفظ دروازه اول به تفکر تکیه میکند و در صورت نیاز به شیرجه یا پرش آنچنانی.

دیگر دروازبان بزرگ تاریخ فوتبال احمد رضا عابدزاده است که به نظر ما گلری او امیخته ای از اصلی و حجازی را به تماشا می گذاشت تا او را مثل زنده یادها اصلی و حجازی با جلوه ای متفاوت با دیگران همراه سازد و این سه بزرگ برای همیشه به عنوان دروازبان های مطرح در ذهن و خاطر دوستدران فوتبال ایران ماندگار بمانند.

در گذشت عزیز اصلی را به خانواده گرامی ایشان و اهالی ورزش ایران تسلیت می گویم و افتخارافرینی  او را برای فوتبال ان سرزمین  پاس میداریم . روانش شاد  ، یادش پاینده.....امیر برادران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر