۱۳۹۳ مهر ۱۲, شنبه

به مناسبت تولد 69 سالگی باشگاه تاج !

چهارم مهرماه یاد آور تحوّل بزرگی در ورزش ایران است. در چهارم مهر ماه سال ١٣٢۴ یعنی شصت و نه سال پیش با همت ستوان یکم (سپهبد بعدی) پرویز خسروانی قهرمان دوچرخه سواری وقت کشور « باشگاه دوچرخه سواران» پایه گذاری شد. استقبال بیش از حد ورزشکاران و ورزش دوستان از این باشگاه باعث گردید تا مدتی بعد با تغییر نام به « تاج » و سپس « سازمان ورزشی و فرهنگی تاج » به صورت بزرگترین سازمان ورزشی و فرهنگی آسیا در آید.

از سال ۱۳۳۲ « سازمان ورزشی و فرهنگی تاج » فعالیت خود را در سراسر کشور گسترش داد و شعباتی در بیشتر شهرها، دایر کرد.
قبل از انقلاب « سازمان ورزشی و فرهنگی تاج» دارای ۵ باشگاه در تهران و ۶۶ باشگاه در شهرستان ها و ۲ باشگاه در خارج از کشور (ترکیه و قطر) بود.
شصت و نه سالگی باشگاه تاج واستقلال فعلی، فقط یک تولد ساده نیست، بسیار فراتر از این حرفهاست و ریشه در فوتبال ایران دارد.





این باشگاه را به خوبی می شناسیم و با زیر و رو شدن آن و تغییر نام دادن سه گانه آن آشناییم. از سوم اسفند روبروی باشگاه افسران  در چهار دیواری بسیار محقر، در زمین بزرگ و وسیعی در خیابان ایرانشهر و بعد در سازمان فرهنگی و ورزشی تاج در خیابان بهارستان.
باشگاه دوچرخه سواران با پا در میانی پرویز عمو اوغلی ، صاحب تیم فوتبال   آماده، نادر شد و در گروه دوم حضور یافت و پس از آن سرباز، نام گرفت و به گروه اول راه پیدا کرد و مردان بزرگی در آن توپ زدند ، از جمله شادروان مهندس جاودان که در حادثه تونل کندوان از بین رفت،  برادران مسعود نیا ، شادروان علی دانایی فر، سید آقا جلال،  تفرشی، جهانشاهی و چند تن دیگر . پس از گذشت زمان کوتاهی این گروه از باشگاه دوچرخه سواران جدا شدند و نسلی دیگر آمد.





محمد بیاتی از بزرگان این باشگاه  در بخشی از خاطرات خودش در باره این باشگاه می نویسد: علی دانایی فرد بازیکن گوش چپ باشگاه بهترین بازیکن تیم بود و تیمهای تور- سلم- ایرج ونادر را تمرین می داد و با دوچرخه وسائل بازیکنان را که تشکیل شده بود از چند تا توپ و تلمبه و پیراهن سرزمین می برد و بازیکنان را در زمین کالج یا هر جا که زمینی صاف پیدا می شد تمرین می داد. حدود شصت بازیکن زیرنظر علی آقا به تناوب درهفته تمرین میکردند، کار بسیار شاقی بود فقط عشق به فوتبال بود و بس.

خسروانی که در جریان فعالیت علی آقا بود با او جلسه ای گذاشت و گفت من امکانات بیشتری از تو دارم اگر با هم کار کنیم نتیجه بهتری خواهیم گرفت. علی آقا قبول کرد و با بزرگان تیم محمود بیاتی – کوزه کنانی – ژرژ مارکاریان - نادر افشار و ساوجی درجریان گذاشت آنها هم پس از شور و مشورت با رفتن به باشگاه دوچرخه سواران موافقت کردند و باین ترتیب 60 بازیکن جوان وآماده به تیم فوتبال دوچرخه سواران اضافه شدند. با آمدن بازیکنان جوان، باشگاه تاج جان تازه ای گرفت و خسروانی در خیابان ایرانشهر بالاتراز خیابان شاهرضا نزدیک تخت جمشید زمین نسبتا بزرگی را اجاره کرد. باشگاه یک اتاقه به محل جدید نقل مکان پیدا کرد در این مکان دفتر، سالن بزرگ برای زیبایی اندام هالتر- کشتی – زمین بسکتبال و والیبال – رینگ بوکس و در انتهای زمین بسیار کوچکی هم برای تمرین فوتبالیست ها بویژه جوانان در اختیار علی آقا قرار گرفت که بسیار موثر بود و بسیاری از بازیکنان بعدی ازهمین زمین خاکی به تیم فوتبال تاج راه یافتند. گارنیک مهرابیان – زنده یاد کامبیز جمالی- اونیک – گوگوش- احمد بیاتی – نجاریان و....گارنیک مهرابیان و کامبیز جمالی برای تیم تهران وتیم ملی انتخاب شدند و جمالی یکی از بهترین هافبک های تیم ملی بود.







به هرحال بعد ها «تاج» نام تازه برگزیده شد و آرزو ها رو به تحقق نهاد و در زمینه  همه ورزش ها، کشتی، مشت زنی، وزنه برداری، تنیس، شنا و غیره فعال شد . تیم فوتبال این سازمان فرهنگی و ورزشی، نخستین تیم فوتبال ایرانی است که در فروردین سال ۱۳۴۹، با پیروزی (دو بر یک) بر «هاپوئل» اسراییل، جام قهرمانی فوتبال باشگاه‏های آسیا را به‏دست آورد و همچنین نخستین قهرمان باشگاه‏های ایران در لیگ تخت‏جمشید شد.







در زمینه مالی از بودجه دولتی به روشی درست تغذیه شد و صاحب دو استادیوم در شمال و جنوب تهران و همینطور یک کلوپ تنیس که در خاور میانه، بی نظیر بود. برای همین بدون شک الگوی بسیار مناسبی برای فوتبال امروز ایران می تواند باشد که اگر قرار هست که دولت به باشگاه ها کمک کند، باید این کمک برای امکانات باشگاهی باشد، نه پول دادن برای خرید بازیکن که این روزها در فوتبال ایران رواج دارد و باعث فساد در فوتبال ایران شده است.
اگر در فوتبال امروز انگلستان ، باشگاه منچستر یونایتد این افتخار را دارد ، که آلگس فرگوسن  پرتداوم ترین مربی این تیم می باشد ! این رکورد در ایران و در باشگاه تاج بوده و علی دانایی فر بیست و سه سال مربی این تیم بوده و این افتخار فوتبال ایران هست!
در بعد از انقلاب ، انحلال این باشگاه سر لوحه کار کلیه سرپرستان تربیت بدنی و روسای فدارسیون فوتبال بعد از انقلاب قرار داشت و به همین منظور تاسیسات و امکانات این باشگاه بین تربیت بدنی مناطق تقسیم شد ، تا استقلال حتی اتاقی برای امور اداری و زمینی برای تمرین نداشته باشد و این عمل تا جایی پیش رفت که یکی از روسای ورزش می گفت : مگر استادیوم امجدیه تیم دارد که  استقلال داشته باشد! !!
نکته جالب در مورد چهارم مهر تولد باشگاه تاج ، مصادف هست با تولد بنیانگذار این باشگاه ، پرویز خسروانی که در لندن زندگی میکند و امسال 93 ساله  می شود. برایش آرزوی سلامتی و طول عمر بیشتر داریم .....امیر برادران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر