۱۳۹۳ تیر ۴, چهارشنبه

یادگارهای کی روش برای فوتبال ایران ؛ یک کلاه و یک قالب دفاعی !

یادگارهای کی روش برای فوتبال ایران ؛ یک کلاه و یک قالب دفاعی !

آنان که کارلوس کی روش رابه عنوان  بهترین  مربی تیم ملی فوتبال ایران در طول تاریخ معرفی می کنند ، برای آگاهی ما بگویند که این بهترین مربی تا به حال کدام قهرمانی و جام را حتی در یک تورنمنت دوستانه برای ایران به ارمغان آورده است !؟




براستی این نیز فقط از مردانی می توان شنید  و دید که عادت کرده اند از شکست به حماسه برسند و حالا یک مربی را هیچ مقام و جامی را برای آنان بدست نیاورده است ، برترین و بهترین در تمام تاریخ بدانند !
سه بازی - یک امتیاز و یک گل  که فقط مردم در چند ثانیه برایش شادی کردند !
این نتیجه کار تیم ملی فوتبال ایران   با مربیگری کارلوس کی روش در جام جهانی 2014 برزیل بود . بدترین نتیجه در تاریخ فوتبال ایران درچهار دوره حضور در  جام جهانی !!
این تیم ملی  هیاهویی برای هیچ بود درست عین همان چیزی که سالهاست  در دیدار دو تیم پر طرفداراستقلال و پرسپولیس به نمایش در می آید !




در نگاهی کلی به سه حریف تیم ملی ایران در جام جهانی 2014 برزیل می توان گفت که هیچ گاه حتی گوشه ای از تکنیک و نبوغ فردی چند بازیکن ممتاز ایران مثل اشکان دژاگه ، آندو تیموریان ، رضا قوچان نژاد ، جهانبخش  و .....به چشم نیامد و تاکتیک سراسر دفاعی کی روش و بازی  در یک نیمه خودی در طول دو ماه گذشته کاری کرده بود که گویی تیم ما فقط باید در یک قالب و آن هم دفاع همگانی  به بازی بپردازد !
آنقدر در این قالب دفاعی گرفتار شده و فرو رفته بودیم که در دیدار پایانی که تنها پیروزی بر بوسنی می توانست امیدی برای صعود به دور بعد در بر داشته باشد ، نیز ما را رها نکرد و پنداری دیگر خلاقیت و نبوغ چند  بازیکن ما نمی توانست در خدمت باشد .دفاع مطلق و به دور از تکنیک و خلاقیت و طراوت فردی تا آنجا در تیم ملی فوتبال ایران دیکته شده است  که به گمان ما به این راحتی دیگر نمی توان  به حال و هوای آشنا در بازی بچه های ایران بازگشت و تماشاگر لحظه هایی بیرون آمده از هوش و مهارت و خلاقیت آنان در بازیهای آینده شویم . نکته ای بسیار مهم که پیامد تاکتیک سرپا دفاعی کارلوس کی روش در طول یکی دو سال گذشته است  و آن را باید ضربه ای به طراوت ، خلاقیت ، مهارت و در یک کلام هنر های ذاتی شماری از ملی پوشان فوتبال ایران تلقی کرد و در همین راستا دیگر نمی توان به راحتی به تماشای فوتبال زیبا و دیدنی از سوی این بچه ها بود .




  سوشیچ ،  مربی بوسنی  در پایان بازی با ایران  گفت:
«ایران برد می خواست اما باز هم دفاع می کرد. من تعجب کردم که چرا دارند دفاع می کنند درحالی که گل می خواستند. شاید این سبک تیم فوتبال ایران باشد . به هر حال بچه های من این شیوه را بلد نیستند و حوصله شان از بازی دفاعی سر می رود!!!
تعویض های کی روش به مانند  بازیهای قبلی هیچ تفکری در آن وجود نداشت معلوم نیست تعویض قوچان نژاد بر چه اساسی صورت گرفت او به درستی توسط هافبک ها تغذیه نشد و جایگزین او هم که انصاریفر باشد همین مشکل را داشت !
 ناگفته نماند که در جمع چهار مربی تیمهای گروه Fکی روش با دستمزد 2 میلیون دلاری گرانتر از مربیان :   سافت سوسیچ (بوسنی وهرزگوین) 336 هزار دلار  ! آلخاندرو سابیا (آرژانتین) 780 هزار دلار  ! استفان کشی (نیجریه) 374 هزار دلار  است  که همین امر نیز گویای آن است بد جوری کلاه بر سر فوتبال  رفته است !
در دیدار با بوسنی دیگر هیچ زور و انگیزه ای برای بازیکنان ایران باقی نمانده بود و تنها حریفی که می توانستیم بر آن پیروز شویم ، به لطف نگاه غلط و اشتباه کی روش  با حال و روزی همراه شدیم که دیگر هیچ نشانی از قدرت بدنی باقی نمانده بود و بیشتر بازیکنان حتی نیمی از رمق بازی با نیجریه و آرژالنتین را در بدن نداشتند ! این هم حکایتی از اندیشه های بهترین مربی تاریخ تیم ملی فوتبال ایران  دارد که بوسنی را برای اولین باربر اساس آرشیو فیفا  در برابر ایران صاحب  پیروزی ساخت !!



بازهم از فرمایشات تاریخی  کی روش پس از بازی با بوسنی  به گوش رسید که گفت :  من پیش از آغاز جام جهانی  هم گفته بودم بوسنی سخت ترین حریف ایران است ! حرف مرد و آن هم کسی مثل کی روش باید یکی باشد و وقتی بوسنی را سخت ترین حریف می داند  ، باید که ایران به بوسنی ببازد تا حرف او ثابت شود !

کی روش در بازیهای جام جهانی  بازهم یاد آوری کرد که از فوتبال فقط به دفاع و گل نخوردن  فکر می کند و اخراج او از تیمهای قبلی بدون تردید با حساب و کتاب و منطق فوتبال همراه بوده که کی روش هرگز با زیبایی فوتبال میانه ای ندارد ! .......امیر برادران

۲ نظر:

  1. موفقیت در ورزش حرفه ای در سطح جهانی علاوه بر تمرین و آمادگی جسمانی نیاز به هوش هم داره. ایرانیها بر خلاف تصور خودشون نژاد باهوشی نیستند. در واقع نژاد ما فقط از سیاه پوستان باهوش تر هستند. ( اگر شک دارید سرچ کنید) . کی روش حرف آخر رو زد " ما به حدکثر توان ذهنیمان رسیده بودیم "
    بر خلاف تیم فوتبال ، تیم والیبال بهتر عمل میکنه چون اغلب از قشر تحصیل کرده هستند و کم بیش از میانگین ایرانیها با هوش تر هستند.

    پاسخحذف
  2. دوست عزیز ، از نظر فنی والیبال به مراتب آسانتر از فوتبال است . در والیبال با انتخاب افراد قد بلند و یاد دادن تکنیک ها ی این ورزش خیلی زود می شود ، نتیجه گرفت...در والیبال با حداکثر سه ضرب توپ باید در زمین حریف باشد ، اما در فوتبال اینچنین نیست و به مراتب سخت تر است و ضربه ها گاهی به صد تا هم میرسد !!...در زمان کی روش شما فقط یک بازی به من نشان دهید که هم فوتبال بازی کردیم و هم نتیجه گرفتیم و همه هم لذت بردند؟!...فقط یک بازی ! امکان ندارد...هدف کی روش فوتبال تخریبی بود و برای همین هم خلاقیت فردی را از بازیکنانی چون دژاگه ، قوچان نژاد ، جهانبخش و...گرفت !! کی روش یک تمرین دهنده است نه یک مربی کامل !!

    پاسخحذف