۱۳۹۳ فروردین ۱۳, چهارشنبه

آرسن ونگرفرانسوی با بیشترین نشان از بزرگی!


آرسن ونگرفرانسوی  با بیشترین نشان از بزرگی!
نانآنان

آرسن ونگر  مربی تیم آرسنال  در ۲۲ اکتبر 1949 در استراسبورگ -  فرانسه بدنیا آمد . او  در جوانی فوتبالیست متوسطی بوده‌است که معروفترین تیمش استراسبورگ است و مدرک کارشناسی ارشد اقتصاد دارد. در سال ۱۹۸۰ فوتبال را کنار گذاشت و به کار مربی گری پرداخت، بعد از چند دستیاری در تیمهایی مانند استراسبورگ سال ۱۹۸۴ سرمربی تیم نانسی شد سال ۱۹۸۷ سرمربی موناکو شد و طی هفت سال با این تیم درخشید و در آن زمان مربی سال فرانسه شد!




ونگردر سال 1994 در میان تعجب همگان پیشنهاد بایرن مونیخ را رد کرد و در ژاپن مربی تیم ناگویا شد. اودر سال ۱۹۹۶ در وسط فصل به آرسنال پیوست و جایگزین جرج گراهام  یکی از بهترین مربیان اسکاتلندی فوتبال انگلستان شد و در در طول هیجده سال حضور در آرسنال توانست این افتخارات را بدست بیاورد:
قهرمانی لیگ در سال های 1998 ، 2002 و 2004
قهرمانی جام حذفی در سال های 1998 ، 2002 ، 2003 و 2005
4 قهرمانی در جام خیریه 2004: با شکست 3-1 منچستریونایتد
2002 با شکست 1-0 لیورپول
1999: با شکست 2-1 منچستریونایتد
 1998: با شکست 3-0 منچستریونایتد...
پس از قهرمانی لیگ برتر در سال2004 دیگر ونگر تا به امروز نتوانسته است به قهرمانی برسد ،البته در سال 2005 توانست به قهرمانی جام اتحادیه
تنها عنوانی که آرسن  ونگر نتوانسته به عنوان مربی به آن دست یابد "لیگ قهرمانان اروپا" است .آرسنال تحت رهبری وی توانست در سال 2006 به فینال این رقابتها برسد ولی شکست 2-1 در مقابل بارسلونا باعث شد تا توپچی های لندن و ونگر در تصاحب  جام قهرمانی ناکام بمانند.




ونگر متخصص استعداديابي و کار کردن با جوانان است و بازیکنان زیادی را به جهان فوتبال معرفی کرده است . یکی از ویژگیهای مربیان بزرگ فوتبال همیشه این بوده و هست که هیچگاه تکیه به < نام > ندارند و به خوبی می دانند که باید  < تیم >  داشت تا به پیروزی رسید .
 آرسن ونگر در طول سالهای مربیگری در آرسنال نشان داده که با  نامهای بزرگ به آینده نمی نگرد و به درستی اعتقاد دارد که باید همیشه ساخت وساخت تا روزهای بزرگ برای یک تیم فراهم شود . نگاه کنید به نامهایی چون  امانوئل پتی، پاتريک ويرا، نيکلاس آنلکا، فابرگاس، کولو توره، فن پرسي و تيري آنري  که آرسن ونگر پذیرفت تا بجای آنان از جوانانی بهره بگیرد و استفاده کند  که  هرگز مربیان معمولی توان چنین کاری را ندارند . اگر بخواهیم در نزد مربیان ایرانی نمونه ای از مربیان بزرگ را نام ببریم ، بدون شک بهترین نمونه ها شادروان پرویز دهداری ، منصور امیر آصفی ، حسین فکری است که براستی هیچگاه تحت تاثیر نامهای بزرگ نبودند و همیشه چشم به پرورش جوانان داشتد .
شاید مهمترین دلیل افت این چند سال اخیر آرسنال نیز  سیاست جوان گرایی  این مربی فرانسوی باشد.
ونگر مربی علم گرایی است و به  روانشناسی در ورزش اعتقاد زیادی دارد و بسیاری از کارشناسان مهمترین دلیل موفقیت ونگر را همین توجه و اهمیت او به مسائل روحی و علمی میدانند.او هم اکنون در آرسنال به مربیگری مشغول است و همیشه پیشنهاداتی را از تیم های بزرگی همچون رئال مادرید ، بارسلونا و منچسترسیتی داشته ولی به هیچ کدام از آنها جواب مثبت نداده است و در آرسنال ماندگار شده ودر پاسخ به پیشنهادها گفته که آرسنال با روح و روان من بازی می کند و احساس خوبی در این باشگاه دارم !




تبدیل ورزشگاه کوچک هایبری به ورزشگاه  60 هزار نفری که مدرن ترین استادیوم جهان هم است و در سال ۲۰۰۶ میلادی با بازی تیمهای آرژانتین و برزیل افتتاح شد ، از تفکرات و ایده آرسن  ونگر بود و این تضمین که احتیاج به پول خرج کردن برای خرید بازیکن نیست و من هم این قول را می دهم که تلاش کنم تا این تیم هر سال سهمیه اروپا را بگیرد تا از این نظر هم کمک مالی باشگاه باشد تا در آینده از نظر امکانات با دیگر باشگاه های خوب و بزرگ اروپایی رقابت کند و امروز باشگاه آرسنال   پر درآمد ترین باشگاه  انگلستان درروز مسابقه ( match day  ) می باشد !!

آرسن ونگر  وقتی به فوتبال انگلیس آمد ، تمامی طرفداران فوتبال سنتی این کشوراز جمله تنی چند از روزنامه نگاران  و مربیان انگلیسی مخالف او شدند و هنوز هم این مخالفت وجود دارد و با یک باخت مورد هجوم مطبوعات انگلیسی قرار می گیرد!
ونگر اعتقاد دارد که فوتبال بر خلاف تصور انگلیسیها فقط فیزیک بدنی نیست و بیشتر تاکتیک و تکنیک است و این را با آرسنال ثابت کرد و تیم بدون ستاره را اکثر کارشناسان  مینی بارسلون  لقب دادند !

  آرسن ونگر فلسفه ای در فوتبال دارد که با فوتبال مدرن در دنیای امروز همخوانی دارد . باشگاه آرسنال در کنار منچستر یونایتد  از لحاظ سیستم باشگاهی و دخل و خرج بهترین باشگاه جهان هستند .مربیان بزرگ و افتخار آفرین چون ونگر و فرگوسن  تا آنجا برای منچستر یوناتید و ارسنال ارزش و منزلت دارند که بخشی از شناسنامه باشگاه را شکل داده اند و باید آنان را به نوعی در نام منچستر یوناتید و آرسنال شریک دانست و همانگونه که تندیس فرگوسن در ورزشگاه الدترافورد نصب شد ، به زودی  تندیس ونگر نیز برای ورزشگاه آرسنال سفارش داده خواهد شد . تاریخ فوتبال یاد آور آن است که مربیان استثنایی هرگز از هیچ باشگاهی اخراج نشده اند و یکی از نشانه های مربیان انگشت شمار در فوتبال دنیا این است که نام آنان همه گاه با احترام و اعتبار خاص همراه بوده است . آرسن ونگر بدون تردید همواره این گونه بوده و جایگاه او تا آخرین روز خدمت در آرسنال با بیشترین عشق و علاقه از سوی آرسنال ها روبرو خواهد بود .....امیر برادران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر