۱۳۹۳ فروردین ۱۷, یکشنبه

دوران پر افتخار فوتبال ایران !

تصویری از تیم ملی جوانان ایران در سال 1976 به کاپیتانی حسن نظری که در مسابقات جوانان آسیا در تایلند  تیم ایران در فینال با کره شمالی بدون گل مساوی کرد و مشترکا قهرمان آسیا شد. 




    
در آن زمان فدراسيون فوتبال کامبیز آتابای  که پرافتخارترین فدارسیون تاریخ فوتبال ایران می باشد ، اقدام به استفاده از فرانک اوفارل سرمربي ايرلندي تيم فوتبال منچستريونايتد( نه دستیار ) در راس هرم فني تيم ملي کرد !اوفارال  از کشوری میآمد که تقویم فوتبال داشت و این باعث شد که فوتبال ما نظم بیشتری بگیرید در آن دهه با حضور حشمت مهاجراني به عنوان سرمربي تيم ملي جوانان براي اولين بار قهرمان آسيا شديم و این قهرمانی بطور مداوم تا پیش از انقلاب اسلامی همواره ادامه داشت!
 حشمت مهاجراني قبل از آن هم دستیار جورج اسکینر انگلیسی در تیم ملی جوانان بود و در واقع با آمدن فرانک اوفارل مربیان دیگری هم چون حسن حبیبی،اصغر شرفی،صالح نیا و حشمت مهاجرانی در کنار بسیار آموختند و در نهایت تیم ملی فوتبال در حالیکه سهمیه کل آسیا و اقیانوسیه فقط یک تیم بود موفق شد با مربی ایرانی در جام جهانی 1978 آرژانتین حضور داشته باشد! رفتن به جام جهانی یک اتفاق نبود، نتیجه کار و برنامه ریزی درست در فوتبال بود!




مسابقات قهرمانی جوانان سراسر کشور یکی از اقدامات مهم آن زمان بود که باعث شد استعدادهای بسیاری چون حسن روشن از تهران، ابراهیم قاسم پور و حسن نظری از آبادان،مجید سلیم پور و علیرضا قشقائیان از شیراز و ......کشف شوند
آنان که در گذر زمان مو را سپید کردند و چند دهه را پشت سر گذاشتند، بخوبی به یاد دارند که فوتبال ایران پیش از حاکمیت جمهوری اسلامی دارای چه حال و هوای پاک و دلنشینی بود.
 در آن روز های روشن که بزرگترین و بهترین افتخارات فوتبال ایران به دست مردانی عاشق و محترم رقم خورد!
.

اما امروز از در و دیوار فوتبال فاسد موجود در جمهوری اسلامی  هم چون همه جای دیگر رگبار توهین و بی حرمتی می بارد و هیچکس در این بساط سراسر آلوده نمی تواند محترم باقی بماند .....امیر برادران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر