۱۳۹۳ فروردین ۲۷, چهارشنبه

برای آنان که نمی خواهند < پرویز > را بشناسند !


برای آنان که نمی خواهند < پرویز >  را بشناسند !

به دنبال نوشته های  مجله دنیای فوتبال  که همزمان با روی کار آمدن دولت تدبیر و اعتدال به ریاست حسن ( فریدون ) روحانی  انتشار پیدا کرد ودر  دومین شماره  دیدیم که با ترفندی کثیف و فریبکارانه چند صفحه ای را به پرویز قلیچ خانی  ، بزرگترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران اختصاص داده تا به خیال خود تیشه بر ریشه این چهره استثنایی و مردمی ورزش ایران بزند !




ورزشی نویسهای اصلاح طلب   دنیای فوتبال از یک سو به ظاهر به تائید و تعریف  فوتبال قلیچ خانی پرداختند و از سوی دیگر خواسته اند چهل سال فعالیت های اجتماعی و سیاسی پرویز خان را زیر سئوال ببرند و بگویند که او اگر چه در فوتبال دارای جایگاهی شاخص و برجسته است ، اما به لحاظ دانش سیاسی و اجتماعی مردود بوده و خود باعث پایمالی چهره خود شده است !!

پرویز قلیچ خانی در آخرین شماره مجله آرش به نوعی پاسخی  کوتاه به این مجله داده :




زمانی که فوتبال بازی می­کردم، معتقد بودم برای ماندگار شدن در تاریخ هر ورزشی، انتخاب لحظه‌ی خداحافظی از بازی، مسئله‌ای بسیار مهم است؛ و هنر در این است که تا وقتی هنوز در کیفیت بالایی قرار داری، بتوانی زمین بازی را ترک کنی. من در سی‌‌وسه ساله‌گی با آن که هنوز نیمکت نشین نشده بودم، بی هیچ ادعایی و بی بازی خدا حافظی، با فوتبال وداع کردم. در اینجا نیز می‌خواستم تعطیلی آرش نه از سر ناچاری که بر مبنای انتخابی آگاهانه صورت گیرد. 

من آرش را نامه‌‌هایی به جانب وطنی که دیگر نیست می پنداشتم؛ وطنی که سال­هاست بغض­های‌ مادرانِ خاوران­اش، رنج کودکان پدر از دست داده­اش و مقاومت زن‌هایش، اشک­های شبانه­ام شده است!
 همواره از خود پرسیده­ام آیا روزی در وطنم که دیگر نیست، یکدیگر  را به آغوش خواهیم کشید؟ هر چند که اسلام­گراها، همه­ی هستی­ام را غارت کردند؛ ولی آرمان­هایم هنوز باقی است.

 تجربه به من آموخته است که هر آدم بی آرمانی را باد از صحنه‌ی روزگار خط خواهد زد. کسی چه می‌داند شاید ما تبعیدیان بی‌وطن روزی برای یافتن پیراهن‌های خونین رفقای‌مان، به ایران آزاد شده بازگشتیم!!..........پرویز قلیچ خانی

۲ نظر:

  1. من نیز چون تو از وطن جز نامی و دنیایی سر
    شار از خاطره..چیزی دیگر ندارم...
    آرش ها ماندنی هستند۰
    تو اما آرش و پرویز رایکجا داری .
    در مسطیل سبز نیز آرش بودی۰
    جایی که درکنارت سلطانی هم بود۰
    سلطانی که نامش با ذزدان اسلامی پیوند
    همیشگی خورده است و نمیداند خاوران ها
    و پارک لاله ها کجا یند.
    همچون آرشت سرت را آفراشته نگهدار
    این جانیان با اممامه یا بدون اممامه نا بود
    خواهند شد و زنان...زنان و مردان با هم
    سرود آزادیرا دست در دست قصیک دیگر سر
    خواهند داد.
    ایرج از تورنتو

    پاسخحذف
  2. سپاس ایرج خان از کامنت شما...پایدار باشی

    پاسخحذف