۱۳۹۱ اسفند ۱۷, پنجشنبه

مروی بر تاریخ برنامه ورزش و مردم و مجید وارث



پیش از انقلاب اسلامی یک مدرسه معروف اسلامی و انحصاری بنام مدرسه علوی در خیابان ایران-عین الدوله- وجود داشت که به واقع می توان گفت نقش قابل تامل و قابل بررسی در شکل گیری فاجعه ای ویرانگر بنام جمهوری اسلامی داشت.



در پی انقلاب بهمن 57بعضی از افراد مذهبی از مدرسه علوی به تلویزیون آمدند، مثل حاجی پور، جواد متقی و .....در این میان جواد متقی چون در رشته شنا هم فعالیت داشت، به عنوان مدیر گروه ورزش تعین شد و به اتفاق وارطان آنتانسیان که از کارگردانان قبل از انقلاب بود و بازیهای آسیایی تهران-1974- را کارگردانی تلویزیونی کرده بود، برنامه ورزش و مردم را راه انداختند و افرادی چون داریوش کاووسی که گویندگی در پخش را به عهده داشت و حسن بشکوفه که از پژوه گران تلویزیون بود و مجید وارث به آنها ملحق شدند و برنامه ورزش و مردم به تهیه کنندگی وارطان و اجرای وارث راه افتاد.
مجید وارث در نبود و حذف بزرگانی چون بهمنش، روشن زاده ، خدابخشیان و ....مجری معروف آن زمان شد!!

براستی خاصیت انقلاب و انقلابی همین است که آدم های درجه سه در یک لحظه باید تبدیل به درجه یکی ها شوند!در آن دوران روشن زاده و مانوک خدابخشیان ایران را ترک کرده بودند اما بهمنش در ایران بود و یکی از کسانی که نقش مهمی در حذف این بزرگ گوینده ورزشی ایران داشت،همین مجید وارث بود!

لازم به اشاره است که بینندگان تلویزیون به اشتباه همه چیز یک برنامه را در مجری آن می دانند و تصور باطل این است که مجری یک تنه تمام برنامه را روی آنتن می فرسد و با همین برداشت غلط مجید وارث در ان مدت کوتاه در برنامه ورزش و مردم ، همه کاره به جساب می آمد!
در آن دوران برای تهیه برنامه ورزش و مردم هر هفته جلسه ای برگزار بر پا می گردید که در ان جلسه تمام بخش های برنامه و آنچه مجری باید بگوید، هماهنگ و نوشته می شد! نا گفته نماند که بیشتر گفته های وارث در گزارشها و اجرا یک کپی صد در صد از استاد بهمنش بود و شاید همین مهم اسباب پزیرایی او توسط بینندگان ورزشی تلویزیون شد!
درسال 1362 از طرف وزارت علوم دولت جمهوری اسلامی بورسیه ای برای تحصیل در خارج از کشور در نظر گرفته شد که بسیاری از اهالی همین گروه ورزش اقدام به گرفتن آن کردند که در این میان افرادی چون حسن بشکوفه در گزینش رد شد! اما مجید وارث به اتفاق جهانگیری در گزینش قبول شدند و با بورسیه دولت جمهوری اسلامی راهی استرالیا شدند و برنامه ورزش و مردم با اجرای بهرام شفیع و چهره های جدید به کارش دیگر ادامه داد.
در این حال افرادی چون حسن بشکوفه به اعتراض به برداشتن عکس تختی از آرم برنامه ورزش و مردم، از همکاری با این برنامه خود داری کرد !اما همچنان در گروه ورزش شبکه اول بود و به کار مستند ورزشی پرداخت.
به دنبال حضور شفیع به عنوان مجری برنامه ورزش و مردم، نگارنده این نوشته نیز به جمع گروه ورزش و مردم پیوست.
در این میان تعدادی از کارگردانان تلویزیون و فیلم سازان، مثل جواد میرمیران،بزرگ نیا و حسن ناجی و .... برای اینکه مجبور نشوند کارهای سیاسی و مذهبی در آن دوران اول انقلاب انجام بدهند، خود را وارد گروه ورزش کردند و عملا کار تولید فیلم های مستند ورزشی بالا گرفت و بسیار فیلم های خوبی هم تهیه شد که در آرشیو صدا و سیما موجود است.
یکی دیگر ار دلایلی که کار تولید بیشتر شد عدم پخش بازیهای اروپایی از جمله فوتبال از تلویزیون جمهوری اسلامی در آن سالها بود و همنیطور مسابقات کشتی، وزنه برداری و بوکس که ممنوع شده بود!

برنامه ورزش و مردم در شروع از بهترین چهره های ورزشی در رشته های گوناگون بهره می گرفت از جمله مجید توفیق در بسکتبال،خسرو امینی در شنا، محمد نوایی در کشتی، شاد روان در دو میدانی، خرسندل در ژیمناستیک و بسیاری از بزرگان دیگر، که از نقطه قوت این برنامه ورزشی شده بود

حالا برنامه ورزش و مردم سی وسه ساله شده و همگان می داند که از این برنامه چیزی قابل ارزش باقی نمانده و صبح های جمعه همراه با دعای ندبه،ثناگو و مداح مسئولان درشت و ریز ورزش جمهوری اسلامی است و به راستی یک تریبون سراپا پاچه خواری به شمار می آید،یک خسته نباشی و خدا قوت باید تقدیم بهرام شفیع کنیم که در خدمت گذاری به نظام مقدس جمهوری اسلامی به گونه ای عمر پربرکت خود را وقف کرده است!
گذری کوتاه به سرگذشتاین برنامه قدیمی ورزش تلویزیون جمهوری اسلامی را به این بهانه داشتیم تا به آخرین پرده در ارتباط با ورزش و مردم بپردازیم.
در سی وسه سالگی این برنامه متاسفانه از سوی مجید وارث به غلط مسائلی در تلویزیون پارس عنوان شد که با واقعیت و حقیقت همراه نبود ومجید وارث همه چیز را انحصار خودش می دانست و انگار برنامه ورزش ومردم فقط وارث بود و نه هیچکس دیگری و دریغ از گفتن حقایق به مردم که چه کسانی در آن نقش داشتند!
مجید وارث اعتقاد داشت که وقتی او از گروه ورزش رفت بقیه افراد هم رفتند! در این باره لینک را ببینید!


شفیع وارث ورزش و مردم
www.youtube.com
Gozareshgar | 15 April 2012

در حالیکه رفتن وارث سوار بر بورسیه جمهوری اسلامی و سفر به اسم ادامه تحصیل در استرالیا بود و لاغیر!
اما رفتن دیگر دست اندرکاران برنامه ورزش و مردم و به نوعی کم کاری آنان مربوط به تن ندادن به خواسته های نا حق و تحمیلی مسئولان صدا و سیما جمهوری اسلامی بود که ورزش را همچون همه چیز دیگر وابسته و دلبسته به نظام مطلقه ولایت فقیه می خواستند.نشانه بزرگ ادعای باطل و غیر واقع مجید وارث این است که او در طول سه دهه گذشته بارها و بارها از استرالیا به ایران سفر کرد تا به پست و مقامی درورزش صدا و سیما دست پیدا کند و خیلی ها در جریان رایزنهای وارث با مسئولان و مدیران مربوطه هستند.اماتلاش های او به ویژه در چند سال گذشته برای پست و مقام به جایی نرسید و هنگامی که او به قطع امید از دست یابی به هدف و همکاری با جمهوری اسلامی رسید، روانه امریکا و لس آنجلس و تلویزیون پارس شد تا به گونه ای مسخره و آبکی در نقش مخالف جمهوری اسلامی ظاهر شود.

حرف آخر این است که باید بیش از پیش هوشیار و واقع بین باشیم تا هر کس با یک ژست تو خالی و عوامفریبانه نتواند همچنان ما را به بیراهه بکشاند و همچون همه این  سالهای  گذشته اسیر و گرفتار آدم های چند چهره باشیم!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر